مشاوره،استعلام،سفارش گیری call

تعادل نرخ شمش فولادی در بازار و بورس

  چهارشنبه, 27 اردیبهشت 1402       اخبار بازار آهن

 

➖ نرخ شمش در بازار و بورس به تعادل رسید : ۲۰۵۰۰ تا ۲۰۷۰۰ تومان / شکست بازارساز در پیشبرد هدف فولاد با دلار ۲۸۵۰۰ تومانی در بازار داخلی ؟!
۱۴۰۲/۰۲/۲۵
طی چند روز گذشته، مهمترین سوالی که در بین اهالی بازار مطرح شده بود؛ این بود که چرا علیرغم اینکه نرخ صادراتی فولاد و نرخ ارز کاهشی است، فولاد در بازار داخلی ساز مخالف می‌زند و تمنای افزایش قیمت دارد ؟

این معما ادامه داشت تا اینکه امروز، با معاملات نزدیک به ۱۸۰ هزار تن شمش در بورس کالا تقریبا به جواب رسیدم .

به گمانم ما طی این چند روز دنبال آدرس غلط بودیم !  باید به جای اینکه در جستجوی دلایل افزایش قیمت می‌بودیم؛ دنبال پاسخ این سوال می‌گشتیم که بازارساز کجای کار را اشتباه کرد که فولاد برای مدتی حباب منفی پیدا کرد که حالا در شرایطی که بازارصادراتی فولاد و نرخ ارز کاهشی است؛  مجبور باشد تن به اصلاح مثبت بازار فولاد بدهد !

اجازه دهید بی پرده‌تر با شما سخن بگویم؛ آقای فاطمی امین زیرک تر از آنی بود که وعده فولاد با دلار ۲۸۵۰۰ تومانی به مخاطب خودش را بدهد و برایم عجیب بود که سخنگوی وزارتخانه در یک اقدام ناشیانه صحبت از عدد و رقم نموده و این وعده را رسانه ای نماید !
به گمانم یکی از اشتباهات بزرگ همین ابراز عدد و رقم و وعده نرخ مشخص بود؛ طی ماهها فعالیت اقای فاطمی امین هیچگاه ندیده بودم که به صراحت در مصاحبه ها صحبت از عدد و رقم مشخصی نماید تا اینکه سخنگو با یک توئیت گاف را داد ...

واقعیت اینست که زنجیره تامین فولاد  به دلیل ایده‌ای که پشت این وعده فولاد با دلار ۲۸۵۰۰ تومانی ایستاده است؛ فشارهای زیادی را طی یک مدت حداقل دوماهه پشت سر گذاشته اما تجربه کردیم که به لحاظ فنی و محاسباتی امکان عملیاتی نمودن پایدار این وعده را نداشت، چراکه همزمان با کاهش بیشتر قیمتهای جهانی، عملا زنحیره تامین بالادست؛ یا همان معدنی ها که عمدتا دولتی هم هستند؛ عملا با این وعده متحل ضرر و زیان می‌گردیدند و کار به جابی رسیده که با ادامه کاهش قیمت شمش در بورس کالا حتی دیگر به تعیین نرخ آهن اسفنجی معادل ۵۶.۵ درصد شمش رضایت نداشتند تا جاییکه کاملا چراغ خاموش، این ضریب را طی دو هفته گذشته به حدود ۶۰ درصد رسانده‌اند .

نتیجه اینکه اگر بخواهیم با خودمان صادق باشیم؛ وعده ای داده شد که تحقق آن به لحاظ عملیاتی و همزمان با کاهش بیشتر نرخ فولاد در بازار صادراتی، عملا ممکن نبود و نشد و تنها یک دو جین دستورالعمل روی دست بازارساز باقی ماند و این کلاف سردرگم در میان انواع و اقسام فرمولهای بی نتیجه کار را به جایی رسانده که حالا دیگر تعیین قیمت پایه عرضه محصولات زنجیره تامین فولاد در لایه های مختلف تقریبا بی قاعده و تا حد زیادی سلیقه‌‌ای شده است .

بنظر می‌رسد که سوال ما یا کنکاش ما به جای اینکه توجه به این موضوع باشد که چرا فولاد گران شد ؟ باید تفکر به این موضوع باشد که فولاد اخیرا بر اساس کدام استدلال منطقی و اقتصادی ارزان شد ؟

در حال حاضر بنظر میرسد که نرخ شمش بلوم در بازار داخلی در هر دو بازار بورس کالا و بازار خارج از بورس در محدوده قیمت ۲۰،۵۰۰ تا ۲۰،۷۰۰ تومان به نوعی به تعادل رسیده و بنظر میرسد که نرخ میلگرد تولید شده از این شمش حول رقم ۲۵ هزار تومان +vat
(۲۰۷۰۰+۱۱٪)+۹٪ vat ~= ۲۵۰۰۰
در حال حاضر کف نرخ تعادلی این بازار بوده باشد و بی جهت نبود که بازار حاضر به پذیرش قیمتی پایین‌تر از این سطح نشد، بطوریکه حتی معاملات شمش امروز در بورس کالا، علیرغم افزایش اخیر ۹۰۰ تومانی نرخ شمش در بازار آزاد؛ خود را با این نرخ تراز کرد و امروز هم بنا بر پیشنهاداتی که از بازار میلگرد آجدار به گوش می‌رسید؛ نرخ ۲۵ هزار تومانی +vat دیگر به سختی در دسترس بود و بازار با یک رشد قیمتی ۲۰۰ تا ۵۰۰ تومان در کف نرخ های پیشنهادی مواجه گردید .

تا چه پیش آید ...

منبع: گزارشگر فولاد

#قیمت شمش فولادی#خرید شمش فولادی#فروش شمش فولادی#صادرات شمش فولادی#قیمت روز شمش فولادی